Här kan ni följa mina förberedelser inför "The toughest footrace on earth" Marathon Des Sables. Ett lopp om 25 mil genom Sahara.
Jag började springa sommaren 2009 när jag förlorade min dotter Lisa 14 år. Det var min kompis Fredrik som fick med mig ut på löprundor. Löpningen har varit en enorm hjälp i mitt sorgearbete. Idag har jag ett fungerande liv och jag älskar livet igen.

Så ofta jag får tillfälle föreläser jag om min väg tillbaka till ett fungerande liv och de verktyg jag använt, förberedelserna inför mitt äventyr i öknen i april, min löpning, inspiration, mål och målbilder.
Lisa pratade ofta om att hon ville bli barnläkare. Jag tror hon hade kommit att arbeta för Läkare Utan Gränser. En organisation som jag tycker är fantastisk och som hjälper så många. Nu vill jag hjälpa dem. Därför har jag startat en insamling. Stöd insamlingen till Läkare Utan Gränser genom att satsa valfritt antal kronor. Ett bidrag lämnar ni genom att klicka på bilden "Läkare Utan Gränser" till vänster.


söndag 6 januari 2013

SICKEN ULTRADAG

Härligt väder, härligt sällskap och härliga rundor. Jag kunde inte valt en bättre dag för ett ultrapass. Planen var att springa i 5 timmar med en packning som vägde ca 5 kg. Jag skulle passera startpunkten varje hel timma så att de som ville kunde ansluta eller hoppa av där när de kände för det.
Efter en stärkande frukost for jag kl 8 ner till Kävlinge station för att hämta Andreas Kerren. En duktig ultralöpare som skulle följa med mig på hela passet. Hem och packa det sista och sedan iväg till mötesplatsen vid Vikenbadet. Där väntade Jonas "Pannbenet" Ståhl. Vi gav oss iväg på första rundan. Det var lagom morgonstelt. Men snart rullade det på bra. Vi snackade oavbrutet och tiden rullade iväg så snabbt att vi snart upptäckte att vi inte skulle hinna tillbaka till kl. 10. Vi blev ca 10 min sena. Men där stod ingen och väntade så efter lite förtäring och dricka påbörjade vi varv 2. Vi kortade ner varvet för att vara tillbaka vid kl.11.

Andra varvet blev minst lika trevligt som det första och när vi kom tillbaka till utgångsplatsen så stod Tomas Ivarsson där och väntade. Han hade sprungit dit från Bjärred för att hänga med på ett varv och sedan springa tillbaka hem till Bjärred. 

Vid nästa varvning stod Bengt Nilsson och väntade. Humöret fortsatt på topp och kroppen hyfsat fräsch när vi kl. 12 gav oss ut på den fjärde timmen. In mot sista varvning kl. 13.00 behövdes dock lite energipåfyllning och eftersom jag glömde coca colan och kaffetermosen hemma på köksbordet fick det bli ett snabbstopp på ICA. 


Vid sista varvningen löste Håkan Nilsson av lillebror Bengt. När vi trampade ut på sista varvet var min ben och höfter lite slitna. Fyra timmars löpning med en ryggsäck på 5 kg började ta ut sin rätt. Men humöret var alltjämt på topp. Sista halvtimmen värkte det en del i benen. 

Lyckliga i mål efter 5 timmars löpning. 
Ett stort TACK till alla som höll mig sällskap under dagen.




1 kommentar:

  1. Tack alla för en trevlig förmiddag och uppvärmning inför min stundande "brottningmatch" med ett skjutdörrsparti ...:-)
    /Jonas

    SvaraRadera