Här kan ni följa mina förberedelser inför "The toughest footrace on earth" Marathon Des Sables. Ett lopp om 25 mil genom Sahara.
Jag började springa sommaren 2009 när jag förlorade min dotter Lisa 14 år. Det var min kompis Fredrik som fick med mig ut på löprundor. Löpningen har varit en enorm hjälp i mitt sorgearbete. Idag har jag ett fungerande liv och jag älskar livet igen.

Så ofta jag får tillfälle föreläser jag om min väg tillbaka till ett fungerande liv och de verktyg jag använt, förberedelserna inför mitt äventyr i öknen i april, min löpning, inspiration, mål och målbilder.
Lisa pratade ofta om att hon ville bli barnläkare. Jag tror hon hade kommit att arbeta för Läkare Utan Gränser. En organisation som jag tycker är fantastisk och som hjälper så många. Nu vill jag hjälpa dem. Därför har jag startat en insamling. Stöd insamlingen till Läkare Utan Gränser genom att satsa valfritt antal kronor. Ett bidrag lämnar ni genom att klicka på bilden "Läkare Utan Gränser" till vänster.


lördag 2 februari 2013

MIN DOPING


Jag får en del frågor om jag äter något speciellt för att klara av ökningen av träningsmängden de senaste månaderna. När det gäller mat så äter jag som tidigare. Hyfsat nyttig mat med kött, fisk, fågel, mycket grönsaker och del potatis, ris och pasta. Sedan årsskiftet dricker jag ingen alkohol. För att hjälpa kroppen att klara av träningsmängden och återhämtningen mellan träningspassen kompletterar jag med kosten med en del kosttillskott. Det mesta är naturliga råvaror som idag populärt kallas "Superfoods". Det är chiafrön, hampaprotein, bipollen, spirulina, korngräs, vetegräs och acai. Jag kommer sannolikt ha med mig en blandning av dessa under loppet i Sahara. En multivitamin sport och D-vitamin (2000IE) blir det också varje morgon.  

Varför trycker du i dig detta undrar många och jag själv också ibland. Särskilt när det ser ut som sörjan i glaset och smakar som jag vet inte vad. Förklaringen är enkel. Om jag gör en satsning mot ett lopp om 250 km i Sahara, Marocko, och lägger ner ca 300 träningstimmar så vill jag ju inte chansa och dessutom vill jag få ut så mycket som möjligt av träningen och äventyret Marathon des Sables. I januari blev det 42 träningstimmar innefattande bl a 8,5 mils löpning med packning på 5-7 kg på två dagar. Trots detta är min 47-åriga kropp förhållandevis pigg och fräsch. Min tro är att den "gröna sörjan" är en anledning till detta. 
Idag var det dock sega ben. Under passet om 25 km med 5 kg i ryggsäcken kändes fredagskvällens 1,5 timmas styrekgympapass på Gerdhallen i benen. Ett stort tack till dagens passkompisar, Per, Bengt, Håkan och Thomas.

I nästa vecka blir det ett litet inslag om mitt kommande äventyr, mina förberedelser och min insamling i TV4 Öresund. Inspelningen skedde i veckan bl a i Furulund IK:s bastu där jag cyklade en mil med kameran tätt upptryckt i ansiktet.   

1 kommentar:

  1. Fina saker det där! Är övertygad om att det kommer göra susen!

    SvaraRadera