Här kan ni följa mina förberedelser inför "The toughest footrace on earth" Marathon Des Sables. Ett lopp om 25 mil genom Sahara.
Jag började springa sommaren 2009 när jag förlorade min dotter Lisa 14 år. Det var min kompis Fredrik som fick med mig ut på löprundor. Löpningen har varit en enorm hjälp i mitt sorgearbete. Idag har jag ett fungerande liv och jag älskar livet igen.

Så ofta jag får tillfälle föreläser jag om min väg tillbaka till ett fungerande liv och de verktyg jag använt, förberedelserna inför mitt äventyr i öknen i april, min löpning, inspiration, mål och målbilder.
Lisa pratade ofta om att hon ville bli barnläkare. Jag tror hon hade kommit att arbeta för Läkare Utan Gränser. En organisation som jag tycker är fantastisk och som hjälper så många. Nu vill jag hjälpa dem. Därför har jag startat en insamling. Stöd insamlingen till Läkare Utan Gränser genom att satsa valfritt antal kronor. Ett bidrag lämnar ni genom att klicka på bilden "Läkare Utan Gränser" till vänster.


söndag 2 december 2012

Ångest Ångest Ångest - Måste jag????

Jag har hört att det är bra. Det skrivs i alla löpartidningar och böcker att det ska vara nyttigt med en paus från löpträningen några veckor. Kroppen och huvudet behöver få vila och hämta kraft menar experterna.  Jag har visserligen sprungit 267 mil i år. Det är 51 mil mer än vad jag sprang under hela 2011 och 120 mil mer än 2010. Under oktober och november blev det totalt 61 mil, varav 18 mil med tung ryggsäck. Samtidigt som det varit två månader med mycket jobb och flera tjänsteresor.  Mentalt kanske lite sliten. Mest beroende på att jag inte hunnit sova tillräckligt. Men kroppen och benen känns hur bra som helst och jag älskar ju nästan varje löppass. Samtidigt som det bara är 123 dagar kvar till det stora äventyret i Marocko och jag behöver varenda mil innan dess om jag ska klara 250 km i öknen.  Eller det kanske är bra med alternativ träning för att vara mer allround tränad i öknen. Kroppen kanske blir både starkare och smidigare om jag kör några veckor med olika gruppträningspass, styrkegympa, cxworx, core, bodybalance. Men jag vill ju springa.

Nu blir det i alla fall några veckors alternativ träning. Vi får se hur länge jag klarar det.

5 kommentarer:

  1. Hallå Johan,
    passar på att presentera mig: Tomas Eriksson, ska också springa MDS nu i april. Jag har följt din blogg ett tag och uppskattar din blogg!

    Jag kämpar just nu också en del med motivationen, jag har legat och snittat 10 mil i veckan sedan i augusti men just nu tar det emot varje morgon när jag ska ta på mig träningskläderna. Så jag är också helt inne på ditt spår att ta liten paus och köra alternativträning, sen göra storslagen motiverad comeback efter nyår. Hade tänkt försöka ta en sista minuten till egypten, marocko eller liknande och känna på att springa i sand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va kul att du hörde av dig. Jag har hitintills mest snackat med danskar och ibland är de lite svåra att förstå.
      Hur ser ditt träningsupplägg ut? Jag kör
      1-2 långpass per vecka, 1 intervall, 1 fartlek och 1-2 distanspass. Försöker också hinna med lite styrketräning.

      Hur går dina inköp av utrustning? Jag har fastnat för Brooks Cascadia, Ryggsäck Raidlight Evolution 2 (testade men ratade Inov8 Race elite 25), Raidlight dessertshirt.

      Det vore trevligt om vi kunde utbyta lite erfarenheter under vägen fram till MdS

      Radera
    2. Just nu försöker jag köra rätt mycket mängd för få lederna att hålla. Senaste veckorna har det sett ut så att jag kört 4st 15-17km pass och sedan kört ett 30km långpass på helgerna. Intervall-, back- och ryggsäckspass kommer jag börja med i februari. Jag har sprungit självförsörjande lopp innan och känner mig rätt bekvämt att springa med väska, så jag har ingen panik att träna med den ännu. Slänger också in några styrketräningspass i veckan där jag både försöker stärka överkropp och ben.

      Tycker det låter som en bra idé att utbyta lite erfarenheter kring utrustning. Jag har sprungit BAMM ett par gånger, sprungit ett antal ultror och diverse multisporttävlingar så jag har hunnit prova ut rätt mycket utrustning de senaste åren.

      Jag har faktiskt också en Raidlight Evolution 2 som jag nog kommer köra med. Angående skor lutar det starkt åt att jag kör med mina Montrail Rogue Fly. Sovsäck, Terra Nova Laser Elite 300. Mat kommer nog bli mestadels frystorkad, imorgon ska jag hämta ut lite diverse rätter av MX3 som jag beställt och ska prova.

      Radera
  2. Hej Johan

    Väldigt intressant att läsa om Din resa. Framförallt den som Du genomgår i Ditt huvud, med motivation, Dina farhågor inför resan osv.
    Det verkar som Du har fysiken för att klara straptsen och nu gäller det att motivera och förbereda Dig psykologiskt.

    Du kommer att fixa det!

    Alla lyckönskningar.

    Fredrik & ingela

    SvaraRadera